dnes je 8.8.2020

Input:

Oslovenie uchádzačov cez sociálne siete v roku 2020

10.12.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.12.1.2 Oslovenie uchádzačov cez sociálne siete v roku 2020

Mgr. MSc. Soňa Štefková, PgCert

Samozrejme, možností je veľa. Len mizivé percento spoločností sa dnes už uspokojí s jednoduchým inzerátom na nástenke Úradu práce, prípadne priestorom v novinách 4 × 3 centimetra. Ľudia hľadajúci prácu, začínajú na internete, a tak sa tam logicky presúvajú tiež ich potenciálni zamestnávatelia.

Pravdepodobne každý, kto na internete hľadá prácu, ako prvý navštívi pracovne portály. Mať inzerát na týchto miestach je veľmi dobré, ale má to aj svoje nevýhody.

Inzerát na pracovnom portáli, samozrejme, stojí nejaké peniaze a nie práve málo. Základný inzerát na jednom z portálov vás vyjde aj na 200 € za mesiac. A to inzerujete iba jednu pracovnú pozíciu. Často sa tak stáva, že firmy vyvesia iba jeden inzerát a žiadateľa o prácu až následne pri osobnom pohovore informujú, že ho vlastne zaradili do osudia na inú pozíciu. To nepôsobí práve najlepšie.

Svet sa vďaka moderným technológiám neustále mení, rovnako ako spotrebiteľské správanie. Ekonomike v Slovenskej republike sa darí a nezamestnanosť klesla na historické minimum. Niet preto divu, že tradičné metódy náboru zamestnancov nie vždy stačia. Dopyt vyvoláva ponuku, poďme sa preto pozrieť, aké ponúka on-line nové taktiky v oblasti recruitmentu.

LinkedIn a Facebook sú najväčšie sociálne siete na internete, ktoré sa vzájomne v mnohých smeroch inšpirujú. Nejde len o vzhľad a užívateľskú prívetivosť, ale aj o funkcie, vďaka ktorým sa obe sociálne siete snažia prilákať čo najviac užívateľov. LinkedIn už zďaleka nie je tak profesijne striktný ako ešte pred pár rokmi a Facebook si je vedomý aj toho, že generácia jeho užívateľov starne a prináša im nové nástroje a možnosti.

Jednou z posledných noviniek, s ktorou Facebook prišiel, je možnosť inzerovania pracovných ponúk, čím sa zjavne inšpiroval práve sieťou LinkedIn. Zámerne nepíšem v „konkurenčnej“ sieti, pretože aj naďalej sú zameranie a cieľová skupina oboch sietí dosť rozdielne. Sociálne siete hrajú pri hľadaní zamestnancov čoraz väčšiu úlohu a obe spoločnosti sú si toho veľmi dobre vedomé. Štatistiky hovoria, že vyše 50% zamestnancov si v posledných desiatich rokoch našlo prácu práve vďaka sociálnym sieťam. To si dobre uvedomujú aj zamestnávatelia a už takmer 80% firiem využilo niektorú z nich pre nábor zamestnancov. Zdá sa, že úspešne, pretože rozpočty vyčlenené pre nábor zamestnancov na sociálnych sieťach personalisti každým rokom vo firmách navyšujú.

Sociálne siete a hľadanie zamestnancov

Pri spojení termínu kariéra - sociálna sieť- sa asi každému ako prvé vybaví LinkedIn. Áno, samozrejme, aj na ňom možno hľadať zamestnancov, ale má jednu nevýhodu. Nie je na ňom (aspoň v slovenskom prostredí) dostatok ľudí. Prípadne majú neaktualizované profily. Nábor tak nemá príliš cenu robiť formou nejakého propagovaného príspevku.

Na LinkedIn skôr nábor prebieha tak, že si HR špecialisti dopredu vytipujú určitých ľudí, ktorých následne oslovujú s ponukou a aj sa snažia odtiahnuť ich od ich súčasného zamestnávateľa.

Je tu však iná sociálna sieť, ktorá ponúka dostatok používateľov a stále sa rozvíja. Tou je, samozrejme, Facebook - jednými zatracovaný, inými milovaný. Navyše aj sám Facebook dal najavo ambíciu stať sa sprostredkovateľom pracovných príležitostí, keďže sa tu spustila funkciu Pracovné ponuky na Facebooku. To však nie je jediný nástroj, ktorým sa dajú na Facebooku oslovovať budúci zamestnanci.

Hlavné výhody sociálnych sietí pre nábor zamestnancov:

- jednoduchosť zverejnenia pracovného inzerátu;

- ceny a náklady za zverejnenie pracovných inzerátov;

- vďaka informáciám v používateľských profiloch presné zacielenie pracovných ponúk na konkrétne osoby či profesijné skupiny;

- rýchlosť komunikácie a nástroje uľahčujúce komunikáciu s jednotlivými