5.2.3 Účtovanie zásob na príkladoch
Ing. Miriam Majorová, PhD.; Mgr. Jozef Sýkora, MBA
Pre jednoznačné pochopenie problematiky účtovania zásob uvádzame v tejto časti príklady účtovania zásob v rôznych typoch účtovných jednotiek štátnej správy a samosprávy aj so súvisiacimi ekonomickými transakciami a ich zaúčtovaním.
Obstarávaciu cenu zásob je možné na analytických účtoch rozdeliť na cenu, za ktorú sa majetok obstaral a náklady súvisiace s obstaraním alebo na vopred určenú cenu, za ktorú sa majetok obstará a odchýlku od skutočnej ceny, za ktorú sa majetok obstará a náklady súvisiace s obstaraním.

Štátna rozpočtová organizácia kúpila v marci kancelársky papier za 6 639 €. V súvislosti s nákupom vynaložila účtovná jednotka na prepravu tohto materiálu 133 €. V priebehu roka spotrebovala štátna rozpočtová organizácia všetok nakúpený kancelársky papier.


Rozpočtová organizácia zriadená obcou kúpila v marci kancelársky papier za 6 639 €. V súvislosti s nákupom vynaložila účtovná jednotka na prepravu tohto materiálu 133 €. V priebehu roka spotrebovala obecná rozpočtová organizácia všetok nakúpený kancelársky papier. Na nákup tohto kancelárskeho papiera dostala obecná rozpočtová organizácia peňažné prostriedky od svojho zriaďovateľa – obce na bankový účet založený v komerčnej banke.

Rozpočtová organizácia zriadená obcou neminula všetky peňažné prostriedky na prevádzkové bežné výdavky a ku koncu roka ich vrátila svojmu zriaďovateľovi.


Obec kúpila v marci kancelársky papier za 6 639 €. V súvislosti s nákupom vynaložila účtovná jednotka na prepravu tohto materiálu 133 €. V priebehu roka spotrebovala obec všetok nakúpený kancelársky papier.


Štátna príspevková organizácia kúpila v marci kancelársky papier za 6 639 €. V súvislosti s nákupom vynaložila účtovná jednotka na prepravu tohto materiálu 133 €. V priebehu roka spotrebovala štátna príspevková organizácia všetok nakúpený kancelársky papier.


Príspevková organizácia zriadená obcou kúpila v marci kancelársky papier za 6 639 €. V súvislosti s nákupom vynaložila účtovná jednotka na prepravu tohto materiálu 133 €. V priebehu roka spotrebovala obecná príspevková organizácia všetok nakúpený kancelársky papier.


Obec v rámci obchodných podmienok dohodla s dodávateľom materiálu zľavu vo výške 7 % z ceny dodávky, ak obec uhradí prijatú faktúru do 3 pracovných dní.
Cena dodávky je 9 958 €.
Zľava z ceny je 7 % z 9 958 €, a to vo výške 697 €.

V zmysle §35 ods. 9 opatrenia Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31 sú zľavy z ceny súčasťou ocenenia zásob. Zľava z ceny poskytnutá k už predaným alebo spotrebovaným zásobám sa účtuje…